Noord-Brabant bereikt in 2016 de grens van 2,5 miljoen inwoners. De provincie, Erfgoed Brabant en het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) presenteren een interactieve tijdlijn met bijzondere gebeurtenissen rondom de Brabantse bevolking in de afgelopen eeuw.
Iedere week vindt u op onze website een kort verhaal over de bevolking in Brabant vanaf 1900. U kunt lezen hoe het was om in Brabant te wonen en welke belangrijke inwoners een bepalende rol hebben gehad.
2000-2010
De half miljoen Noord-Brabanders die een eeuw geleden in onze provincie woonden, hadden zich er geen voorstelling van kunnen maken: iedere doordeweekse ochtend staan de perrons vol met mensen en de wegen vol met auto’s, allemaal op weg naar school en werk. En aan het eind van de dag begeven al die reizigers zich weer in de tegenovergestelde richting, op weg naar huis. Het Noord-Brabant van de 21ste eeuw is een transportland.
Toch werd de eerste snelweg pas in de jaren vijftig in onze provincie aangelegd. Nu we een halve eeuw verder zijn, is Noord-Brabant ondertussen de provincie geworden met de meeste kilometers aan weglengte, meer zelfs dan de provincies Utrecht en Noord-Holland samen. De aanleg van de A50 tussen Oss en Eindhoven, in 2006 voltooid, was in het eerste decennium van deze eeuw zelfs het grootste nieuwbouwproject in heel Nederland.
Ook de vele oversteken naar het noorden van het land, naar ‘boven de grote rivieren’, zou menige Brabander uit 1900 hebben verbaasd. Toen bestond de Moerdijkbrug weliswaar al, maar dat was alleen een spoorbrug; van snelwegviaducten had nog niemand gehoord. De meeste Brabanders van toen namen gewoon het ouderwetse pondje als ze aan de overkant van de rivier wilden komen. Nu razen auto’s, vrachtwagens en treinen haast continue van en naar Noord-Brabant, over land en water. Zelfs vanuit de lucht wordt de provincie ieder jaar door meer en meer mensen bezocht, want wat eens een grasbaan bij Veldhoven was, is nu het internationale Eindhoven Airport.
In het zuiden lag jarenlang een douanegrens met België, maar ook ‘Bels’ is tegenwoordig net zo goed bereikbaar als het noorden van Nederland. Het opengaan van de Europese grenzen heeft Noord-Brabant zeker geen windeieren gelegd. De Europese transportaders, zowel vanuit Zuid- als vanuit Noord-Europa, lopen door onze provincie. Noord-Brabant is de schakel voor de havens van Rotterdam en Antwerpen, alsmede de verbinding met het Duitse Ruhrgebied. Zonder groei van de Europese economie, geen groei van de economie van Noord-Brabant. En dus geen grote welvaartsstijging onder de inwoners van de provincie. Dan zou die twee en half miljoenste Noord-Brabander waarschijnlijk ook nog gewoon een arm ‘boerke’ zijn geweest.
Bron: Noord-Brabant.maps.arcgis